Week 2 Vietnam

13 juni 2017

Phong nha: samen met Marjanna die we in Hanoi hebben ontmoet en nu weer tegen kwamen gingen we een dagje op pad in Phong nha. Phong Nha heeft 300 grotten.. in  2005 werd hier de Paradise Cave ontdekt, na een ritje op de scooter door een mooi stukje natuur kwamen we aan bij de grot.. ook dit was weer indrukwekkend en zoooo groot. Je maakt een wandeling op een houten pad die door de grot loopt. De grot is verlicht met  gekleurde lichten  waardoor jij je bijna in een waanzinnige droom waant..

Daarna nog naar de botanic garden geweest, de naam zegt het al.. 1,5 uur een wandeling gemaakt door de garden heen en langs een waterval. Daarna snel terug gereden want we zouden die zelfde dag weer door reizen naar Hue met de bus.. we merkte wel dat nu dag 7 van alleen maar reizen en niet slapen in een bed ons op begon op te breken..

In het hart van Centraal-Vietnam ligt het mooie Hue, een stad vol historie.. Aangekomen in hué hebben we geslapen voor ons leven in een heerlijk bed en een prima kamer met een ontbijt voor 1€ vers stokbrood,omelet, thee en koffie en vers fruit hoe bestaat het he..

Ten zuidwesten van  Hué ligt verborgen in de jungle een enorm verlaten waterpark. De bouw van het waterpark is in 2004 na een investering van drie miljoen dollar gestaakt. Het doet je een beetje denken aan een griezelpark,de jongeren van Hue hangen daar nu rond.. ook wij zijn even een kijkje gaan nemen.. hoe gek is het dat een wild waterbaan wat geheel af is daar staat! gevuld met regen water en allemaal troep.. het leverde wat mooie griezelige foto's op..

Hue trekt zijn aandacht met de oude keizerlijke graftombes van de Nguyen-dynastie (1802-1945).. na het bewonderen van deze tombe hebben we de weergoden denk ik vervloekt want het sloeg in een klap om en het kwam met bakken naar beneden samen met vele andere even wezen schuilen in het xungkhiem paviljoen maar de regen bleef.. en geen paraplu mee natuurlijk want je bent op vakantie in een warm land.. dan maar een Pepsi parasol die daar toevallig stond uit zijn standaard getrokken en het terrein verder rond gelopen.. iedereen vond ons hilarisch en wilde even met ons op de foto.. Hahah helemaal gek al die mensen hier.. (waar we ook komen iedereen zegt ons gedag en zwaait naar ons of wil met ons op de foto het liefste raken ze ons nog aan ook alsof we de koning en koningin zijn) uiteindelijk een paraplu weten te scoren en onze tour gestopt en terug gegaan naar onze kamer..

de dag daarna gingen we toch echt de hai van pass rijden!! Een van de beste kustwegen ter wereld”, zo omschreef Top Gear’s Jeremy Clarkson de Hai Van Pass tussen Hue en Da Nang. De 21 kilometer lange pas langs de Zuid-Chinese zee..

Beiden op een eigen scooter.. het weer was nog steeds slecht voorspeld dus poncho's gekocht en warme kleding mee voor in de bergen.. vroeg op gestaan om optijd weg te kunnen.. onze rit zou zo een 160 km zijn intotaal van hué naar Hoi an..

we waren er klaar voor: poncho's Check

Jassen en lange broek Check

Stokbrood met nl smeerkaas check

Navigatie check

Scooters Check

Zonnebrand mee in de tas.. smeren nee niet nodig want we krijgen slecht weer.

We waren nog geen uur onderweg, kijk in me spiegel: Mitch foetsie...! potverdikke hij zal toch niet gevallen zijn he.. ik omgekeerd tegen het verkeer in terug gereden (ja je moet wat) staat ie daar.. lekke band.. en nu niemand praat hier Engels! Gelukkig hebben we een Vietnamees sims kaart dus bellen we het bedrijf op van de scooters.. krijgen we het antwoord zoek maar een lokaal iemand die het voor je regelt Okay bedankt mooi K*t dit.. lopend met de scooter op zoek naar hulp god dank 1 km verder op iemand gevonden en die heeft de band geplakt en konden we weer verder.

Toen de hai van pass op O MY FUCKING GOD hoe gruwelijk is deze weg we reden naast elkaar gaven elkaar een HAI ;) 5 en konden alleen maar lachen.. de ene haarspeld bocht naar de andere hoog de bergen in.. op het hoogste punt gestopt om te genieten van dit gruwelijke uitzicht en even tot ons door laten dringen waar we waren en hoe goed we het hebben.. we zaten gewoon tussen de wolken in.. het was iets koeler maar nog steeds geen regen niks.. samen ons stokbroodje met smeerkaas opgegeten langs de weg. En daarna naar beneden gereden met wederom weer een fantastische gruwelijke uitzicht..

beneden aangekomen reden we door het plaatsje Da Nang daar even gestopt nog voor een ijskoffie (ons favoriet deze vakantie) en een lunch.. later nog door gereden naar de marble mountains en zo door naar Hoi An..  Aangekomen in ons hotel geen regen gezien en wij zelf volledige verbrand.. wat kan het weer toch onvoorspelbaar blijven he.. maar ik zeg een van onze hoogte punten van de vakantie deze bijzondere rit..

Hoi An is denk ik onze favoriete bestemming in Vietnam tot nu toe.. De kleurrijke straten van deze kleine stad maken je vrolijk.. overal lampjes en lampionnen en gezellig winkeltjes..

We hebben gekozen om 4 dagen in een luxe kamer in een villa met zwembad te verblijven :-) 4 dagen lang niks moeten en doen.. elke ochtend op ons fiets naar het strand gereden en savonds uit eten en uitgaan en natuurlijk Mitch ze verjaardag gevierd!! de knapperd alweer 29jaar (bijna volwassen ;-) en toch nog een taartje gescoord hier in het stadje om zijn verjaardag compleet te maken.. samen savonds nog een wens kaarsje in het water gelaten en deze dag samen afgesloten met een heerlijk Italiaans gerecht die we gescoord hadden op de food-market!

Vanavond reizen we door naar Mui Nhe intotaal zullen we nog zo een 6 dagen in Vietnam zijn voordat we naar Thailand vliegen..

1. Mirola:
    14 juni 2017
    Geweldig om te lezen en de foto's te zien