Laatste dagen in Vietnam!!

19 juni 2017

Het zit ons deze vakantie niet mee met het reizen.. of we hebben vertraging of we worden de bus uit gegooid midden in de nacht met de mededeling dat we moesten overstappen maar nu komt het de volgende bus zou pas 3,5 uur later vertrekken.. sta je dan met je duffe kop en al je troep midden in een grote stad! Maar goed we zijn nog steeds op vakantie dus geen stress.. na onze volgende bus reis aangekomen in Mui ne..

Mui ne is een opmerkelijk rustig plekje.. Een must see in Mui Ne is de verzameling aan zandduinen. Er zijn zowel witte als rode zandduinen te zien.. eerst gingen we met een groepje naar een kleine waterval, de weg die we er na toe moesten lopen was indrukwekkender dan de waterval zelf maar zeker de moeite waard..

daarna door gereden naar een klein (maar dan ook echt klein) vissersdorpje waar ze de vis zo uit zee in bakken hadden liggen voor de verkoop..

toen aangekomen bij de witte zandduinen.. ja hoe gek is dat midden in Vietnam ineens zoveel zand net een woestijn.. aangekomen op de berg werden we letterlijk gezandstraald maar wat gaaf was dit zeg.. even wat foto genomen om dit toch vast te leggen. Mitch die ging meteen sandboarden.. met een stuk plastic onder je kont en gaan.. Mitch ging als een malle op de witte zand duinen.. ik wilde het toch ook wel  proberen dat we op de rode  zand duinen waren aan gekomen maar daar waren de heuvels niet zo stijl dus je raad het al ging voor geen centimeter naar beneden (zie filmpje) daarna een plekje gezocht en even in alle rust samen de zonsondergang  bekeken..  weer een dag om niet snel te vergeten..

We zaten in het Mui ne hills hotel, in 1 woord: PERFECT! allemaal backpackers van onze leeftijd een zwembad en een bar er naast.. met halve liters voor omgerekend 0,60€ elke avond muziekje aan, spelletjes spelen en vooral veel vrienden maken en een hoop lachen samen.. en okal hadden we een budget kamer geboekt werd deze voor niks ge-upgrade naar een super de luxe kamer met balkon met hangmat loungebank groot bed en een stortdouche.. gewoon dik verdiend zeg ik!! :-) okal vind ik het backpacken leuk beetje luxe op ze tijd is altijd welkom.  De dagen daarna even niks anders gedaan dan bij het zwembad gelegen..

Vrijdagavond zijn we voor de laatste keer in de slaapbus gestapt voor onze eindbestemming Ho Chi Min!

Ho Chi Minh City is met 4,5 miljoen inwoners de grootste stad van Vietnam. Voorheen heette de stad Saigon. In 1976 worden Noord- en Zuid-Vietnam herenigd en veranderde de naam van de stad van Saigon naar Ho Chi Minh City.

Onze laatste 3 dagen in Vietnam brengen we hier door..

Deze stad kan het best worden omschreven als: CHAOS 2.0. in de stad allemaal scooters die door elkaar heen rijden.. we merken wel dat we er al aardig in mee gaan.. lopen dwars door het verkeer heen als we moeten oversteken (je moet wel anders kom je nergens). Het bruist hier van gezelligheid en een hoop uitgaansleven.. zo zijn we savonds ook zeker een paar x even de stad in gegaan en hebben we ons er gezellig in gemengd..

Een dagje cultuur snuiven ontkom je hier echt niet aan.. met als hoogte punt de Cu Chi tunnels!!

De Cu Chi tunnels waren tijdens de Vietnamoorlog een knooppunt van de Vietcon (het Noord-Vietnamese leger). Ze gebruikten de tunnels als schuilplaats en als startpunt van hun aanvallen op de Amerikanen. Omdat de Amerikanen wegens de vele boobytraps en nep gangen nooit vat kregen op de tunnels, hebben de Vietcon deze tot aan het einde van de oorlog met succes kunnen gebruiken. Een paar ingangen van deze Cu Chi tunnels zijn verbreedt zodat wij er ook door heen passen. Het is erg indrukwekkend om te zien hoe de Vietcon tijdens de oorlog in deze tunnels leefde. Maar zeker niet geschikt voor mensen met claustrofobie. Het was er benauwd warm donker en toch wel krap.. mijn hartslag sloeg toch wel even wat sneller dan normaal Hahaha.. maar we zijn er door heen geweest een hele ervaring rijker weer.. zo hadden ze onder de grond hele eetkamers keukens en ziekenboegen gemaakt.. god wat hebben deze mensen moeten vechten..

Cao Dai Temple hebben we ook bezocht.

Het Cao Dai tempel complex is het heilige gebouw van een religie dat nog niet zo lang bestaat.

We hebben een gebet mogen bijwonen

Tijdens het gebed wordt ‘’het oog’’ aanbeden. Het heilige oog symboliseert god en heeft het Ying en Yang icoon in de pupil. De mannen zitten tijdens het gebed aan de rechterkant en de vrouwen aan de linkerkant in geordende rijen.

Het War Remnants Museum is een museum in het centrum van Ho Chi Minhstad dat zich richt op de Amerikaanse rol in de Vietnamoorlog. Wederom zeer indrukwekkend om dit allemaal te zien..

binnen werden we in een korte tijd mee genomen in de tijd van de oorlog en alle het brute geweld wat er gebruikt werd. Buiten stonden alle leger voertuigen die ze des tijd gebruikte.. gek idee dat dit alles pas in 1972 stopte en de oorlog voorbij was. De Amerikanen gebruikte chemische wapens genaamd Agent Orange, waardoor er vele kindjes werden geboren met afwijkingen dit is nu nog steeds te zien. Er zijn nog zo'n 11 miljoen mensen welke de gevolgen van Agent Orange ondervinden.

Onze poging om de plaatselijke dierentuin te bezoeken was kort maar krachtig wegens een tropische regenbui. HOUSTON WE GOT A PROBLEM!! Wij als geen-die-hard backpackers hadden heerlijk al onze poncho's e.d. in onze backpack zitten.

Potverdikkie wat maken we toch een mooie reis samen. Geen dag is het zelfde sommige dagen zijn onwerkelijk en wat gaat de tijd snel zeg. Vietnam zit er al weer op. In 20 dagen van het noorden naar het zuiden gereisd en Vietnam wat ben je mooi en leuk.. op naar de laatste 10 dagen Thailand!!

1. Melvin:
    20 juni 2017
    Wat een beleving die hele reis, maar die grotten van de oorlog dat lijkt me helemaal indrukwekkend om te zien