eerste week Vietnam

7 juni 2017 - Vietnam Halong Bay official, Vietnam

Woensdag ochtend 31 mei  na een helse vlucht met alleen maar vertragingen en ellende waren we aangekomen in Vietnam.. de eerst beste taxi chauffeur probeerde ons al weer op te lichten maar we worden al aardige backpackers en laten dat natuurlijk niet meer gebeuren..  we sliepen de eerst 3 dagen voor de eerste keer in een dorm in een hostel Hahaha wat een ellende!! Kom je binnen in het donker op zoek naar je stapelbedje dan  je uitkleden in het donker en dan nog dat bed in klimmen!! slaap je bijna ligt er een bed-vullende vrouw bijna klaar te komen in Haar slaap. 1 blik naar elkaar was genoeg, dit was de eerste en tevens laatste keer. na korte nacht zijn we als eerst naar Friends travel Vietnam gegaan (tripadvisor) waar we samen met hun even onze route door Vietnam een beetje gingen plannen. Krappe planning, in zo min mogelijk dagen zonder enige voorbereiding in Nederland

Die ochtend een tempeltje bezocht en smiddags was het dan zo ver dat Mitch zijn maat  na 9 maanden weer kon zien.. samen met ze vriendin is hij al zo een 9 maanden op reis.. de mannen waren meer dan blij om elkaar weer te zien.. samen de gehele middag in een barretje gezeten en heerlijk bij gekletst en natuurlijk wat biertjes geopend..

Volgende ochtend  vroeg ons bedje uit ontbijten en samen met Yoeri en Stef richting het mausoleum vlakbij het voormalig presidentieel verblijf gewandeld om het gebalsemde/opgebaarde lichaam van ho chi minh te kunnen bewonderen..

ja wat moeten we hier over schrijven was gek en mooi tegelijk en kreeg ons allemaal even stil.. leek alsof hij gister pas was overleden..

De rest van de dag nog wat toeristische bezienswaardigheden bekeken en de dag afgesloten met een hoop geproost op al het goeds..  inclusief happy water!!

De ochtend daarna TE vroeg en met een lichte kater zijn we vertrokken uit Hanoi en 2 dagen en 1 nacht naar ha long bay gegaan.. dag 1 hebben we door ha long bay gevaren de natuur was bijzonder mooi.. we vaarde door vissersdorpjes waar de mensen in een zelfgemaakte ark woonde midden in de zee tussen alle rotsen in.. halverwege de tour hebben we gezwommen en gekayakd.. ons eind punt van de tour was cat ong island daar verbleven we met zo een 20 man voor een nachtje op dit eiland.. 2e dag beetje wezen chillen op het strandje en de tour met ze alle afgesloten met een heerlijke lunch.

Savond gelijk met de nachtbus doorgereisd naar Sa Pa! Die nachtbus was machtig mooi.. heel de nacht lekker liggen en slapen, reizen hier is geen straf

Sa Pa is een dorpje in het noordwesten van Vietnam. Het dorpje ligt in een vallei in de Hoang Lien bergen. Een schitterende regio met rijstvelden die tegen bergen aanliggen, leuke dorpjes en veel groen

Na een telefoontje stond mama mu ons op te wachten bij de bus met haar man en 2 kinderen. Haar man nam onze backpacks mee op zijn scooter en wij gingen de trekking doen van 10 kilometer door de bergen en rijst velden heen richting hun huis samen met mama mu en haar jongste zoontje die zo onder de indruk was van ons dat dat hij vrijwillig al die kilometers met ze 4 jaar met ons mee ging lopen.. adembenemend zo ongelofelijk mooi was deze trekking.. op de foto lang niet goed over te brengen van wat wij allemaal hebben gezien.. na een loop van meer dan 3 uur kwamen we aan bij hun huis waar we 1nacht zouden blijven, de rest van de kindjes liepen overal en speelde met elkaar hoe klein ze ook waren alle ouders waren aan het werk op de rijstvelden.  ze waren te vies om aan te raken de kindjes maar wat zien ze er allemaal gelukkig uit, speelgoed hebben ze niet ze spelen met een kartonnen doos en steentjes.. we hadden een klein cadeautje voor ze mee gebracht een basketbal netje met een bal.. zo blij als wat waren ze er mee.. het uitzicht vanuit hun huis op de rijst velden maakte het plaatje compleet. Aan eten niet te kort en alles traditioneel ze hebben meer dan hun best gedaan.. Er liepen kippen, zwijnen hondjes katten buffels rond over het erf net een kleine kinderboerderij.. Savonds kwam de happy water natuurlijk op tafel en dronken we ons in een kort tempo naar een nog gezelligere sfeer met mama mu en haar man.. ze deelde hun huis met ons we sliepen net zo armoedig als dat hun slapen maar nu hebben we ook echt ervaren hoe is om zo te leven.. volgende ochtend nog een trekking gedaan en later zijn we netjes met de scooter met ze 3e op 1 scooter (heel normaal hier) afgezet in het dorpje en hebben we onze reis door gezet naar Ninh bin dit keer met de nacht trein.

De nachttrein ook weer echt een beleving. Het goedkoopste bedje hadden we gekozen je ligt met ze 6e in een kamertje wij op de bovenste bedden. Hard sleepers en dat was idd hard.. maar ook weer een hele belevenis de reis duurde zo een 11 uur. Zo maak je ook weer contact met vele andere mensen.. een oudere man die aan het reizen was met zijn familie vertelde met hulp van zijn foto wat hij allemaal had gezien in het land.. zijn Engels was niet goed genoeg maar met handen en voeten kwamen we er uit.. na een redelijke nacht aangekomen in Ninh binh.. scooter gehuurd en hoppa meteen op pad.. eerst even langs de big C voor een heerlijk wit hard stokbrood met pindakaas en smeerkaas.. oh men wat waren we hier aan toe, even een geluksmomentje.

Daarna naar Tam cōc  gereden  daar hebben we een prachtige 1,5 uur door de reisvelden en gigantische karstbergen rond gevaren in een roeiboot over de ngo dong rivier.. een oud Vietnamees vrouwtje roeide ons die anderhalf uur rond we voelde ons bijna bezwaard. Maar dit blijkt heel normaal te zijn hier. Op de terug weg kwamen we miljuschka tegen met haar film ploeg van 24kitchen ze zat in zo een zelfde roeiboot.. hoe grappig is dat dan. (Als je geen 24kitchen kijkt zal je nu wel denken over wie heb je het ;-) maar is dus een bekend iemand uit nl)

Mia cave:   Viewpoint over Ninh bin en de rivier waar we deze ochtend hebben gevaren.  uit eindelijk boven lag Daan voor dood echt wat een klim dat viel ff tegen.. maar ook dit was het meer dan waard wat een uitzicht!

Voor de rest ons dag ingevuld met scooter rijden en tempels bekijken en ons vooral lekker vol eten met al dat lekkere eten van hier.. en weder om slapen we vannacht weer niet in een hotel maar in een slaapbus om zo morgen vroeg aan te komen in Phong nha om onze reis die nu al op de helft zit voor te zetten..

Vietnam wat ben je leuk :-) :-)

1. Melvin:
    12 juni 2017
    Wat een mooi verhaal om te lezen!! Super gaaf!! Geniet er van de rest.