Palawan

28 mei 2017 - Puerto Princesa, Filipijnen

Vrijdag avond 19-5  aangekomen op palawan,als een echte backpacker voor het eerst maar eens gaan lopen richting ons hostel, zo'n 3 km. Eenmaal aangekomen bleek het hostel overboekt en werden we alsnog met lokaal vervoer naar een andere gebracht, welke een heel stuk terug was.

Onze eerste dag op palawan zijn we in puerto princesa gebleven. We wilden een kijkje nemen in de Iwahig penalty farm en prison. Een gevangenis zo'n 20 kilometer vanaf puerto princesa. Na een ochtendwandeling in de zon, een gebedje in de kerk en een kaarsje branden hebben we het locale vervoer, een trike, gepakt richting de gevangenis. Na een bewogen ritje van bijna een uur aangekomen en waren we 1 grote attractie voor de gevangene.

Iwahig prison is gelegen in een dorpje en bestaat uit 3 gedeeltes. De maximum, medium en minimum facility. Elke 'afdeling' heeft zijn eigen kleur:

Maximum oranje shirt

Medium blauw shirt

Minimum bruin shirt

Terwijl we met een gevangene praatte, in de recreatiezaal, vertelde hij de straf voor het roken van marihuana, dit is gewoon 12 jaar tot 17 jaar. In ruil voor de openheid en de verhalen hebben we de gevangene shampoo gegeven. Mitch zijn pet was ook erg gewild en wilde ze graag hebben.

Na een kleine 'jail gym session' en een rondje gemaakt te hebben bij dit in-een-piraten-film-thuis-horende gebouw zat ons bezoekje er op.

Een dag later vertrokken we met een bus richting El nido!  de 6 uur durende rit was de meest wilde auto rit die we ooit hebben mee gemaakt!! hoe sneller we er zouden zijn hoe meer geld de chauffeur zou krijgen denk ik.. en dan leggen we maar zo een 240km af. de wegen hier zijn niet al te best.. dus onze nieren hebben ook weer een kermis ritje achter de rug

Maar men wat hadden we een zin in de aankomende 9 dagen!! Palawan (El nido) schijnt een van de mooiste eilanden te hebben van de wereld..

Vooraf geen kamer geboekt dus

aangekomen gelijk opzoek gegaan naar een kamer die hier best wel prijzig zijn vergeleken met de andere plekken.. maar goed we hebben een prima kamertje gevonden  wat schoon is en waar een heerlijk bedje staat..

Eerste 2 dagen beetje de omgeving verkend, het is hier klein en toch wel aardig wat armoede.. wat wel heel leuk is om te zien en ons opviel is dat de kinderen hier nog echt met elkaar spelen, buiten en in de zee ze kennen hier geen iPads en Spel computers.. we doken de zee in en al snel kwamen alle locale kindjes met ons spelen in het water met onze bal en daarna nog even van de boot af springen met Mitch ze moesten allemaal even gek doen met hem..

Het weer is wisselvallig we zitten tegen het orkaan seizoen aan dus veel bewolking en zo nu en dan een flinke regen bui maar de temp blijft rond de 30 graden..  dus klagen doen we even goed wel een paar keer per dag dat het te warm is.. we zijn en blijven Nederlanders he

Een ochtendje langs het medical center konden we natuurlijk niet overslaan.. we hebben niet voor niks een beste reis verzekering afgesloten he!  Mitch had last van zijn oor na het duiken en je raad het al een oorontsteking dus helaas even een week niet duiken. antibiotica druppels mee gekregen en we konden weer gaan.

Wat hebben we allemaal gedaan de dagen in elnido:  canopy walk (zie foto's) even 20'minuten de berg op klimmen/lopen met 30 graden kleinigheidje maar het uitzicht was het waard. (Zie foto,s)

Ziplinen: Omg wat was dat super gaaaaaaaf om te doen!! Mitch die ging gerust als superman naar beneden (zie filmpje + foto's) Daan die vond zittend al mans zat.. wat een ervaring rijker weer.. maar liefs 1,5 km lang was de lijn.. en of ik nog hoogtevrees heb Uhhmm nee soms moet je maar gewoon dingen doen en er niet al te veel bij stil staan..

Daarna belanden we op een mooi wit strand waar we binnen een uur vast kwamen te zitten in een strand tentje omdat het met bakken uit de hemel kwam. Na een paar uur toch maar besloten om ons kleding uit te doen bikini/zwembroek aan regenhoes om de tassen en daar gingen we dan in de stromende regen terug naar onze kamer.. een plus puntje gelukkig is de regen hier ook warm.

Donderdag ochtend zijn we op een feest boot gestapt en zijn we gaan eiland hoppen met 9 andere mensen.. allemaal verschillende nationaliteiten:  Engeland, Japan, puerto rico en Duitsland.. wat een heerlijk dag zon zee muziek eten  en drank in overvloed.. heerlijk wezen snorkelen op elke plek waar we even konden genieten van al het moois van de natuur.  Aan het einde van de dag ging we volleyballen op een zandbank met de zonsondergang achter ons. Dit was zo een momentje om nooit te vergeten..

Hoe we thuis zijn gekomen vraag het aan Mitch die kan het je allemaal na vertellen

El nido staat bekend om zijn Eilanden dus ook wij hebben de tour gedaan om zo toch alle mooi plekjes te zien te krijgen waar we voor zijn gekomen.. en wat hebben we prachtige lagoons gezien!! De verborgen lagoon konden we alleen bereiken door door een gat te zwemmen van 1,5  bij 1 meter maar als je er dan toch door heen bent gezwommen krijg je even te zien waarvoor we naar de Filipijnen zijn gekomen..

Aankomende 2 dagen verblijven we weer in de hoofdstad Puerto prinsessa daar moeten we nog wat zaakjes regelen voor Vietnam en dinsdag 30-05-2017 vliegen we door naar Vietnam onze 2e deel van de reis.. we hebben er zin in. 2e filmpje zetten we later op de site als de verbinding beter is!

1. Erica:
    28 mei 2017
    Weer een prachtige ervaring voor jullie ❤️
  2. Tamara:
    28 mei 2017
    Wat een mooie foto's weer
  3. Melvin:
    29 mei 2017
    Wat een prachtig verhaal en foto's. Lijkt me echt een super ervaring. Geniet er nog maar goed van samen